That’s in the name

Laatst bijgewerkt: 25 mei 2023

Uniciteit zit niet in je naam. Het zit in jezelf.

‘Toen mijn zus Florentine en ik in 2011 Princess Traveller begonnen, hadden we niets. Behalve een geweldige merknaam. Princess. Weliswaar bekend van citruspersen en tosti-ijzers. Maar over de hele wereld uit te spreken, met een vleugje glamour en royalty en in 1994 door mijn vader ook nog eens in elk denkbare categorie vastgelegd als merk. Van zonnebrillen tot hockeysticks. En van huishoudelijke apparatuur tot de koffers en tassen waarmee we nu de wereld veroveren.’ Aan het woord is natuurlijk Tim Ouborg. Zoon van. Maar bovenal directeur met grootse en groene plannen.

‘Dat de naam Princess ooit bedacht is als eerbetoon aan mijn moeder en haar passie voor koken, is nog steeds een leuk weetje. Het idee was natuurlijk dat iedereen een keukenprinses kon zijn met de producten die mijn vader Aad op de markt bracht. Tegelijkertijd is het succes dat we nu met Princess Traveller boeken, het levende bewijs dat een sterke merknaam niet per se iets hoeft te zeggen over het product zelf. Al is het natuurlijk wel leuk om ermee te spelen. En er een draai en daarmee betekenis aan te geven.’

Hergebruik

‘Opnieuw beginnen met dezelfde naam in een andere categorie vraagt wel een beetje puzzelen’, weet Ouborg als geen ander. ‘Je kunt niet een op een alles hergebruiken wat je voor dat andere merk in die andere markt hebt ontwikkeld. Dat puzzelen heeft bij Princess Traveler ’travel like a royal’ opgeleverd. Een belofte die het gevoel geeft van reizen in stijl en aansluit bij de luxe uitstraling, verrassende eigenschappen en de hoogwaardige kwaliteit van onze koffers en tassen. Daarbij zit ‘ie ook onze donkergroene ambitie niet in de weg. We willen namelijk het meest duurzame koffermerk ter wereld worden.’

Impact

‘In 2022 lanceerden we met onze I AM GREEN-collectie al een serie koffers & tassen van gerecyclede PET-flessen. Ook maken we de wielen, het trolleysysteem en de handvatten al van oude visnetten & touwen die – samen met Waste Free Oceans – preventief worden ingezameld. Zo voorkomen we dat ze verdwijnen in onze zeeën en oceanen. Door ook uit de natuur actief afval te verzamelen en dat te hergebruiken, willen we onze impact nog verder te vergroten’, glimt Tim. ‘Zo werken we op dit moment aan een koffer die voor een deel is gemaakt van Ocean plastic dat we uit de zee opruimen.’

Circulair

‘Dat klinkt alsof we al een heel eind zijn. Maar onze groene reis is eerlijk gezegd pas net begonnen. Iedere dag zetten we nieuwe stappen richting het verder circulair maken van onze producten. Een van de ideeën daarvoor is oude koffers inzamelen en deze gebruiken als grondstof voor gloednieuwe exemplaren.’

Familie DNA? ‘Nu ik dit zo vertel, bekruipt me het idee dat we eigenlijk altijd al met duurzaamheid bezig waren’, maakt Tim ook het gesprek rond. ‘Dat recycelen in het DNA van ons familiebedrijf zit. En dat we daarmee laten zien dat met wat creativiteit en voorstellingsvermogen misschien wel alles opnieuw te gebruiken is. Zelfs onze merknaam. Hoe mooi is dat?’