Merkonderzoek

Het verrichten van onderzoek is van cruciaal belang voordat u een merk gaat gebruiken en/of registreren.

Door onderzoek te verrichten weet u of er oudere conflicterende rechten bestaan en u mogelijk bezwaren kunt verwachten tegen het gebruik van uw merk. Hierdoor voorkomt u vervelende situaties, waarbij u bijvoorbeeld  investeringen heeft gedaan in het nieuwe merk en later blijkt dat u moet stoppen met het gebruik, omdat een derde over oudere rechten blijkt te beschikken. Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk, variërend van een onderzoek naar identieke merken tot een volledig uitgebreid onderzoek naar overeenstemmende merken.

Een kwalitatief merkonderzoek bestaat uit verschillende fases.

1. Wij voeren een screening uit op identiek merken waarbij we verder kijken dan onze neus lang is. We kijken bijvoorbeeld of het merk uberhaupt beschikbaar is om te registreren.

2. Wij geven advies over de mogelijkheden na de eerste fase.

3. We voeren een volledige merkonderzoek uit. Daarbij kijken we naar de volgende drie aspecten. Auditief: lijken de merken op elkaar hebben ze vergelijkbare klank. Visueel: lijken de merknamen op elkaar? Conceptueel: taalkundige betekenis. Overeenstemmende merken komen in deze fase naar voren.

Een eerste merkscan naar identieke merken is altijd gratis. Na de eerst merkscan ontvang je onze bevindingen en uiteenzetting van de verschillende opties. Dit op praktische wijze in begrijpelijke taal.

Veelgestelde vragen

Dit is een onderzoek naar merken die identiek zijn aan het onderzochte merk. Het is bedoeld om een eerste indruk te krijgen.

Dit is een onderzoek naar merken die zodanig op uw merk lijken dat zij een mogelijk bezwaar kunnen vormen. Hierbij wordt ook onderzoek gedaan naar niet-identieke merken.

Ja, dit is mogelijk. Echter, u loopt het risico dat een derde in een later stadium bezwaar maakt tegen uw aanvraag omdat uw merk teveel lijkt op zijn merk. Dit kan heel vervelend zijn.

Ja, ook beeldmerkonderzoek is mogelijk. In dat geval wordt gekeken naar overeenstemmende beeldelementen.

Ja, dit is mogelijk. In principe kunnen wij voor alle landen onderzoek verrichten.

Ontmoet onze experts
  • “De mix van klanten, merken en merkenrecht vind ik al jaren een onweerstaanbare combinatie. Alle drie steeds in ontwikkeling, sneller en sneller, met de mondialisering en het internet als extra dimensies.”
    • Eric Bakker
    • Partner
    • Eric is mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 30 jaar specialist in merkbescherming met brede ervaring in EU- en internationale procedures. Hij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • ebakker@bakkerverkuijl.nl
  • “Werken met merken blijft bijzonder voor mij. Het maakt me altijd een beetje trots als ik ‘mijn’ merken terugzie in het dagelijks leven, in de wetenschap dat ze goed geregistreerd zijn.”
    • Astrid Verkuijl
    • Partner
    • Astrid is oprichter en mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 25 jaar specialist in merk- en modelbescherming. Zij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • averkuijl@bakkerverkuijl.nl
  • “Vanaf de eerste dag werk ik in dit vak met een enorme dosis enthousiasme en doe ik niets liever – en beter - dan klanten helpen met vraagstukken op het gebied van intellectueel eigendom.”

Is de bescherming van
uw merk op orde?

Zonder registratie heeft u geen merkrecht en wordt het lastig om actie te ondernemen tegen anderen die hetzelfde merk of een gelijkend merk gebruiken. Controleer of uw merkbescherming (nog) op orde is met de kosteloze merkscan.

    Vraag kosteloos de merkscan aan

    Met het drukken op verzenden geef ik toestemming om mijn persoonsgegevens te gebruiken om contact met mij op te nemen; het privacy statement is hierop van toepassing.