Een mooi idee is natuurlijk prachtig, maar kun u dit ook beschermen?

In principe kunt u een idee of concept niet beschermen. Iedereen kan immers een leuk idee hebben. De concrete uitwerking van een idee kan wel beschermd worden. Bijvoorbeeld onder het auteursrecht of het modelrecht. Ook de naam kan geregistreerd worden onder het merkenrecht.

Wanneer u een goed idee heeft, is het altijd verstandig om de uitwerking van uw idee uit te schrijven en dit vast te leggen, zodat u kunt bewijzen dat u ‘als eerste’ het idee had. Zeker wanneer u met derden wilt gaan praten over de mogelijkheden om uw idee uit te voeren. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en wij adviseren u graag verder hierover.

Veelgestelde vragen

Een idee op zich kunt u niet beschermen. Wel de uitwerking hiervan. Dit zou mogelijk kunnen zijn onder het auteursrecht, het modelrecht of het merkenrecht.

Op de uitwerking van een idee kunt u in sommige gevallen auteursrecht verkrijgen. Vereiste is wel dat die uitwerking origineel is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn met een tv-format zoals The Voice.

Ontmoet onze experts
  • “De mix van klanten, merken en merkenrecht vind ik al jaren een onweerstaanbare combinatie. Alle drie steeds in ontwikkeling, sneller en sneller, met de mondialisering en het internet als extra dimensies.”
    • Eric Bakker
    • Partner
    • Eric is mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 30 jaar specialist in merkbescherming met brede ervaring in EU- en internationale procedures. Hij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • ebakker@bakkerverkuijl.nl
  • “Werken met merken blijft bijzonder voor mij. Het maakt me altijd een beetje trots als ik ‘mijn’ merken terugzie in het dagelijks leven, in de wetenschap dat ze goed geregistreerd zijn.”
    • Astrid Verkuijl
    • Partner
    • Astrid is oprichter en mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 25 jaar specialist in merk- en modelbescherming. Zij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • averkuijl@bakkerverkuijl.nl
  • “Vanaf de eerste dag werk ik in dit vak met een enorme dosis enthousiasme en doe ik niets liever – en beter - dan klanten helpen met vraagstukken op het gebied van intellectueel eigendom.”