De grote Vaderdag merkentest: welk type merk-vader ben jij?

Laatst bijgewerkt: 13 juni 2025

Vaders. Je hebt ze in alle vormen: de eeuwige knutselaar, de spreadsheetkoning, de stoere buitenman of de gezellige chaoot. Maar kijk je iets beter, dan zie je dat iedere vader eigenlijk een merk is. Met een eigen stijl, vaste slogans, herkenbare huisstijl en een consistente missie. Vaderdag is misschien wel de ideale dag om je eigen vaderlijke merk eens onder de loep te nemen. Wat voor merk ben jij als vader?

Het vadermerk in vier smaken

Om je op weg te helpen, presenteren we vier veelvoorkomende merk-vaders. Herken jij jezelf?

De Apple-vader

Minimalistisch, efficiënt en lichtelijk perfectionistisch. Jij gelooft in slim vaderschap. Je hebt een kleur gecodeerde kalender, kinderen die hun spreekbeurt openen met een PowerPoint, en een schuur die aanvoelt als een designstudio.
Merkjuridisch profiel: Je houdt van exclusiviteit en consistentie. Als je een zelfbedacht gezegde hebt, registreer je het meteen. En waarschijnlijk ook de naam van je kat.

De HEMA-vader

Toegankelijk, warm, een beetje rommelig maar altijd gezellig. Je bent de vader van de vaste rituelen. Zaterdag naar de markt en daarna een rookworst. Je kinderen weten: papa vergeet soms waar hij zijn sleutels laat, maar nooit hoe je een kapotte pop repareert met secondelijm en liefde.
Merkjuridisch profiel: Je bent niet bezig met registratie, maar vertrouwt op gezond verstand. Komt iemand met dezelfde naam als jouw blog of product? Dan los jij het liever op met een kop koffie dan met een jurist.

De Red Bull-vader

Altijd in beweging, altijd met een stunthelm in de buurt. Je kinderen denken dat jij vroeger een geheim agent was, en je vrouw begint er inmiddels ook aan te twijfelen. Je leert je kinderen banden plakken op de camping en barbecueën in de regen alsof het een extreme sport is.
Merkjuridisch profiel: Jij snapt concurrentie. Als iemand jouw TikTok-reeks “Papadag Hacks” probeert te stelen, trek jij de juridische sprint. Want als je het doet, doe je het goed.

De Karwei-vader

Je bedoelingen zijn groots, je projecten eindeloos. De veranda is “bijna af”, net als de barbecue-opstart-app die je al drie zomers bouwt. Maar alles wat je maakt, zit vol karakter.
Merkjuridisch profiel: Je hebt ooit geprobeerd iets te registreren, maar bleef steken in ‘de juiste klasse vinden’. Je komt er nog wel. Ooit. Misschien.

Wanneer je hobby ineens een hit wordt

Natuurlijk ben je als vader meer dan één stijl. Misschien ben je op maandag een beetje Apple, op woensdag een beetje Karwei, en op zondag gewoon HEMA in je badjas. Je hebt genoeg ideeën, werkt aan van alles, en ergens in je telefoon staat vast nog een briljante naam die ooit nog iets moet worden. En juist als zo’n idee onverwacht populair wordt, bijvoorbeeld in de vriendengroep of ineens viraal op Instagram, is het prettig als je er al iets voor hebt geregeld. Je hoeft er niet wakker van te liggen, maar een beetje vooruitdenken kan geen kwaad. Een merkonderzoek is immers zo aangevraagd.

Neem gerust contact op met Bakker & Verkuijl. Vader zijn is een vak. Je merken beschermen ook.