"De aanspraak die je hebt als je in Barcelona, Lissabon of Tel Aviv rondrijdt in een Scootercar is echt ongekend."

Interview met Léon Rijnbeek

Scootercar

Aaibaar – ´De aanspraak die je hebt als je in Barcelona, Lissabon of Tel Aviv rondrijdt in een Scootercar is echt ongekend. Mensen maken foto´s, stellen vragen, willen er even aan voelen. Dat overkomt je niet als je in een exclusieve auto rijdt.´ Aan het woord is Léon Rijnbeek. De ondernemer achter misschien wel het meest aaibare elektrische vervoermiddel dat je ooit hebt gezien.

´Door schade en schande wijs geworden, hebben we het ontwerp van de Scootercar natuurlijk wél direct veilig gesteld´

´Toen we zo´n tien jaar geleden begonnen met Scootercar, hadden we een doelstelling die nog steeds uniek is. We wilden een vervoermiddel op de zakelijke markt brengen waarin je open kunt rijden, geen helm op hoeft en waar je naast elkaar zit zodat je gewoon met elkaar kunt praten. Dat zijn de dingen die onze uitvinding toch echt de leukste manier maken om een vreemde stad te verkennen. Zeker in combinatie met de app die we ontwikkeld hebben. Daarmee boeken toeristen die een Scootercar huren gewoon een trip. En op het tablet zien ze waar ze rijden en wat ze zien.´

 

Scootercar worldwide

Het gaat hard met de nieuwe bestemmingen. Léon Rijnbeek: ´Binnenkort rijden we ook rond in Valencia en Sevilla. En met een beetje geluk kunnen onze Scootercars straks zelfs in Miami, San Francisco en Dubai de openbare weg op. Daardoor zien we dat we in een stroomversnelling terechtkomen. Omdat steeds meer mensen ons karretje zien rijden en er blij van worden, krijgen we ook uit particuliere hoek steeds meer aanvragen. Als klein, zelfstandig merk was dat onze strategie. Alleen maar mooi om te zien dat het nu ook zo uitpakt.´

In twee keer goed

´Toen mijn compagnon Jeroen Boekhoorn en ik tien jaar geleden aan dit avontuur begonnen, wisten we wel zo´n beetje waar we aan begonnen. Hij had al eerder een voertuig ontwikkeld maar er niet aan gedacht het model te beschermen waardoor zijn voormalige compagnons ermee vandoor konden. Gelukkig was hij niet voor een gat te vangen en heeft hij de Scootercar ontwikkeld´, vertelt de commerciële man achter het succes op wielen. ´Meteen elektrisch ook. In steeds meer steden in Europa wordt aandrijving met fossiele brandstof steeds lastiger in verband met de doelstellingen omtrent uitstoot en milieu. Een stad bezichtigen met een Scootercar is daarom een prachtige oplossing.´

 

Schattigheid beschermd

´Door schade en schande wijs geworden, hebben we het ontwerp van de Scootercar natuurlijk wél direct veilig gesteld´, aldus Rijnbeek. ´En hebben we Bakker & Verkuijl ingeschakeld om de bescherming aan te vragen. Natuurlijk zit het vernuft vooral vanbinnen en is die niet zo gemakkelijk te kopiëren. Maar met onze registratie beschermen we in ieder geval de uitstraling van ons unieke ontwerp. Dat is tenslotte toch ons visitekaartje.´

´Door schade en schande wijs geworden, hebben we het ontwerp van de Scootercar natuurlijk wél direct veilig gesteld´

Meer weten? Vraag het Astrid Verkuijl

Neem contact op

Meer weten? Vraag het Astrid Verkuijl

Neem contact op