Black Lives Matter een streepje voor bij Adidas?

Laatst bijgewerkt: 25 mei 2023

Opmerkelijk – Nog geen week nadat Adidas bij het Amerikaanse merkenbureau een klacht indiende tegen Black Lives Matter, besloot het merk ‘m weer in te trekken. Een op zijn zachtst gezegd verrassende actie. Zeker als je weet dat de Duitse sportkledingfabrikant er de afgelopen 15 jaar geen enkele moeite mee had rechtszaken aan te spannen tegen modereuzen als H&M en Thom Browne. En meer dan 90 andere organisaties die met ‘haar’ drie parallelle strepen aan de haal wilden gaan.

Schoon merkenregister

Een nieuw logo, nieuwe kansen, moet BLM gedacht hebben toen zij in de Verenigde Staten merkrecht aanvroeg voor een logo met drie gele strepen. Op zich geen probleem voor Adidas. Tot het moment dat Black Lives Matter aangaf de strepen (ook) te willen gebruiken op petjes, shirts en tassen. Gewoontegetrouw ging Adidas in de actie om andere kledingmerken te weerhouden de strepen te gebruiken, het merkenregister ‘schoon’ te houden en zo te voorkomen dat haar merkrechten verzwakken. Tot het merk twee dagen later tot inkeer kwam. En de klacht introk.

Mensen vs. merkrecht

De reden voor intrekking heeft het bedrijf niet bekend gemaakt. Die blijft dus gissen. Al schrijft persbureau Reuters dat een bron beweert dat Adidas niet wil dat de klacht geïnterpreteerd zou kunnen worden als kritiek op de missie van BLM. En zo een social media storm over het merk zou kunnen afroepen dat Adidas neerzet als de commerciële hork die een juridische procedure aanspant tegen een organisatie die strijdt tegen racisme.

Serieus risico?

Geen wenselijk scenario natuurlijk; aan de ethische schandpaal genageld worden. Al loopt Adidas met haar intrekking wel een behoorlijk risico. Ondanks dat haar driestreep een behoorlijk basaal teken is, heeft het bedrijf er sinds 1952 een wereldberoemd en onderscheidend merk van weten te maken. Ook door consequent anderen aan te spreken op het onrechtmatig gebruik ervan. Nu Adidas BLM ‘off the hook’ laat, wordt het voor de volgende wel heel gemakkelijk te zeggen: ‘waarom zij wel en wij niet’.

Of superslimme strategie?

Aan de andere kant: door de klacht in te dienen en terug te trekken voordat iemand er over kan struikelen, kun je ook zeggen dat Adidas dit argument van toekomstige strepengebruikers vóór is. Ze hebben immers een klacht ingediend. Maar uit respect voor de missie van Black Lives Matter weer ingetrokken. Want welk zichzelf respecterend (sport)merk is er nu niet tégen racisme en vóór rechten van ‘zwarte’ mensen…?