Yoko Ono in gevecht met John Lemon!

Laatst bijgewerkt: 9 januari 2019

Om zuinig te zijn op zijn naam en gedachtengoed, heeft Yoko Ono de naam John Lennon als merk laten vastleggen. Je kunt je dan ook voorstellen dat ze niet blij is als ze erachter komt dat een Poolse frisdrankfabrikant voor de tweede keer inbreuk maakt op ‘haar’ merk.

De frisdrankfabrikant heeft namelijk al eerder beloofd het merk ‘John Lemon’ aan te passen en de flesjes met dit merk niet meer te verkopen. Toch brengt hij nog geen jaar later nieuwe flesjes op de markt met het merk ‘On Lemon – John is On’ en worden er nog steeds flesjes ‘John Lemon’ verkocht.

Yoko Ono ziet zowel de flesjes met het oude als het nieuwe merk liefst zo snel mogelijk uit de schappen verdwijnen en spant – in afwachting van de rechtszaak – een kort geding aan. In deze spoedprocedure beoordeelt de voorzieningenrechter in hoeverre de merken met elkaar overeenstemmen en of er kans is op verwarring.

En ja hoor. Volgens de voorzieningenrechter lijken de merken van de frisdrankfabrikant in uiterlijk en uitspraak te veel op het merk ‘John Lennon’. Hij verbiedt de frisdrankfabrikant beide merken nog langer te gebruiken en de flesjes met deze merken te verkopen. Een mooie voorlopige (maar wel bindende) uitspraak voor Yoko Ono. Het geeft haar een nog sterkere positie bij toekomstige inbreuken en het waarborgen van de naam en het gedachtengoed van haar overleden echtgenoot John Lennon.

Heb je zelf ook een merk waar je zuinig op bent? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je het graag goed te beschermen.