Merkregistraties

Een merk kan ieder teken zijn dat de producten of diensten van jouw onderneming onderscheidt van die van andere ondernemingen. Het staat voor de kwaliteit van het product en de reputatie van jouw bedrijf. Het merk is niets minder dan jouw bedrijfsidentiteit. Een goed merk creëert een langdurige emotionele band met de consument. Dat maakt het vaak zo waardevol. Waak er daarom voor dat derden straffeloos aan de haal kunnen gaan met jouw merk en laat het dus registreren. Zonder merkregistratie heb je geen recht.

Merkregistraties

Voorbeelden van verschillende typen merken zijn:

  • Woordmerk;
  • Woord in een speciale schrijfwijze;
  • Beeldmerk (logo);
  • Woord-/beeldmerk;
  • Letter- en cijfermerk;
  • Kleurmerk;
  • Opmaak en vorm van verpakking;
  • Slogan;
  • Niet-traditionele merken: geurmerk, klankmerk.

De wettelijke regeling

De wet bepaalt onder andere dat:

  • het merk het product of de dienst moet kunnen onderscheiden. Het is belangrijk dat het merk voldoende onderscheidend vermogen heeft;
  • het recht op een merk ontstaat door een merkregistratie in het merkenregister;
  • er geen bescherming op een merk wordt verkregen als het merk niet is geregistreerd.

Een puur beschrijvende naam kan geen merk zijn. In veel gevallen wordt de aanvraag van dat soort merken geweigerd. Wij adviseren jou graag hierover.

Merkregistratie

Er zijn verschillende merkregistraties mogelijk. Zo kennen wij de Benelux merkregistratie, de Europese merkregistratie, de Internationale merkregistratie waarbij zelf landen gekozen kunnen worden en de nationale merkregistratie per land.

Duur merkregistratie

Een merkregistratie geldt in de meeste landen voor 10 jaar en kan telkens voor 10 jaar verlengd worden. Het merkrecht is het enige recht dat niet eindigt, mits de registratie steeds wordt verlengd en mits het merk zijn functie als onderscheidingsteken behoudt.

Wil je meer weten, neem dan contact met ons op. Wij brengen graag vrijblijvend een advies uit.