Loeren NFT-makers op uw merk?

Laatst bijgewerkt: 31 mei 2022


Waarde – NFT’s zijn hot. Sterker nog. Er gaat geen dag voorbij zonder
nieuws over deze Non-Fungible Tokens. Logisch omdat ze vaak in een
adem genoemd worden met crypto currency en soms heel veel waarde
vertegenwoordigen. Maar vooral omdat mensen er ongelofelijk rijk van
(kunnen) worden. Maar wat zijn NFT’s nou eigenlijk? En wat hebben ze te
maken met de bescherming van uw intellectuele eigendomsrechten?

NFT?
Een NFT is eigenlijk niets anders dan een digitaal eigendomscertificaat. Je
kunt het zelf maken en koppelen aan een digitaal object (een afbeelding
bijvoorbeeld). En het daarna registreren in een blockchain om te bewijzen
dat het NFT jouw eigendom is. Vanaf dat moment kan iedereen die in deze
openbare database kijkt, zien dat jij de eigenaar bent.

Digitale dingen
Nu nog worden NFT’s meestal gebruikt voor verzamelobjecten en (digitale)
kunst. Je kunt echter een NFT maken van alles wat digitaal is. Foto’s,
filmpjes, blogs, dingen die je gekocht hebt in een computerspel, liedjes en
ga zo nog maar even door.

Bekende merken en muzikanten
Ook bekende merken zijn steeds vaker in de weer met NFT’s. Zo hebben
de grote modehuizen ze omarmd. En ook de NBA doet er zijn voordeel
mee. Amerika’s hoogste basketbal competitie combineert bijvoorbeeld
NFT’s met spelerskaarten. Ook kun je er kaarten verzamelen van een
specifieke dunk of shot van een speler. Daarnaast zien muzikanten een
extra bron van inkomsten ontstaan. Zij kunnen hun muziek aanbieden als
NFT en het auteursrecht overdragen via een ‘smart contract’ dat
automatisch een overeenkomst opstelt zodra er een betaling is verricht. Of
dit ‘slimme’ contract ook daadwerkelijk zorgt voor een rechtsgeldige
overdracht van de auteursrechten via de blockchain, is echter nog maar
de vraag…

Economisch geen intellectueel eigendom
Wat wel als een paal boven water staat? Dat een NFT geen IE-recht is. De
meeste NFT’s hebben immers niets te maken met het werk zelf. Maar
worden alleen gebruikt om een code te creëren waarmee je een NFT kunt
maken, dat gekóppeld is aan het werk. Dat maakt een NFT niet meer dan
een soort digitaal ontvangstbewijs. Dus koopt u een NFT? Dan zet u
daarmee alleen het economische eigendom van de NFT op uw naam. En
niet het auteursrecht op het werk zelf.


Afwachten of afschermen?
Sec gezien hoeft u zich als merkhouder geen zorgen te maken dat een
ander er met uw merk vandoor gaat. Zelfs als iemand er een NFT van zou
maken, zijn en blijven de rechten bij u. Op Mintable, Superrare en
OpenSea – de platformen waar NFT’s verkocht worden – zien we echter
steeds vaker NFT’s te koop met daarin een bekend merk die niet
afkomstig zijn van de officiële merkhouder. Schat u in dat ook uw merk
interessant is om door anderen te gebruiken? En wilt u hier gemakkelijk
tegen kunnen optreden? Dan kan het verstandig zijn om uw (ook) merk te
registreren in de klasse voor NFT’s.

Vragen staat vrij
Meer weten over NFT’s in combinatie met IE-rechten? En een realistische
inschatting van uw risico? Klant of geen klant; we zijn er voor u