Je ziet het pas als je het weet

Laatst bijgewerkt: 30 september 2022

Designgrapjes – De billen in het Levi’s logo. De pijl in dat van FedEx. De smile van A tot Z van Amazon. Allemaal designgrapjes die je pas ziet als je het weet. Of deze merken door hun bijzondere logo de wereld tot hun speelveld hebben gemaakt of dat het hun kwaliteit in combinatie met hun marketingbudget was? We zullen het nooit weten. Wat wel zeker is, is dat ze blij zijn dat ze hun merk vastgelegd hebben…

Alle logo’s zijn bijzonder. Maar sommige zijn meer bijzonder dan andere. Daar zit een diepere betekenis achter. Door de designer meer of minder verborgen in zijn ontwerp voor het merk. Is het u bijvoorbeeld ooit opgevallen dat alle letters van Toyota terugkomen in het logo van het automerk? Dat er een fietser zit in het Tour-logo? Of dat je aan een reep Toblerone ziet in welke stad het merk geboren werd? Kijk dan maar eens naar deze 20 wereldbekende logo’s.

Is uw merk goed beschermd?
Heeft u ook zo’n bijzonder logo? En bent u trots op het verhaal dat erachter zit? Grote kans dat u het heeft laten registreren in de markten waarin u actief bent. Toch verdienen ook de ‘gewoon bijzondere’ logo’s alle bescherming die ze kunnen krijgen. Ze hebben dan misschien wel geen verborgen betekenissen. Ze vertegenwoordigen wél het merk dat u zorgvuldig heeft opgebouwd. En (daardoor) ook veel geld.

Ook ‘gewoon’ registreren!
Als u zich dat realiseert, is het rekensommetje snel gemaakt. Want al zitten de kosten waarschijnlijk niet in het laten ontwerpen van een nieuw logo, voor dat overal is doorgevoerd, bent u met een beetje pech wel zomaar honderdduizend(en) euro’s verder. Gelukkig heeft u voor het zover is, natuurlijk al lang onze merkengemachtigden gebeld. En beschermen zij uw gewoon bijzondere logo alsnog snel en goed tegen mensen die er met uw merk vandoor gaan… gewoon omdat het kán.