Champagne en het kleurmerk oranje!

Laatst bijgewerkt: 10 december 2018

De supermarktketen Lidl staat erom bekend regelmatig de grenzen op te zoeken. Zo bestaat hun assortiment uit een groot aantal merken die qua naam of uiterlijk veel weg hebben van een aantal A-merken. Voorbeelden hiervan zijn: Vlugge Japie, Brommerdrop, Neo en Kordaat als tegenhangers van Snelle Jelle, Autodrop, Oreo en Kornuit.

Lidl komt dus met veel weg, maar zal deze keer toch wat water bij de wijn moeten doen, in dit specifieke geval bij een mousserende wijn.

De supermarktketen heeft onlangs namelijk met een nietigheidsprocedure geprobeerd de merkenregistratie voor de kleur oranje van het champagnehuis Veuve Clicquot onderuit te halen, nadat zij eerder door hetzelfde champagnehuis werd gevraagd te stoppen met de verkoop van een mousserende wijn met dezelfde kleur etiketten als de champagneflessen van Veuve Clicquot. Het champagnehuis stelde dat de supermarktketen met de verkoop van deze champagneflessen inbreuk maakt op de Europese merkregistratie, die zij sinds 2007 voor de kleur oranje bezit.

Lidl stelde vervolgens dat de kleurmerkregistratie van het champagnehuis ongeldig is, omdat er volgens hen geen sprake zou zijn van een kleur die in de hele Europese Unie als merk wordt herkend. Het Europese merkenbureau was het hier echter niet mee eens en bepaalde dat de oranje kleur van de champagneflessen van Veuve Clicquot binnen Europa een enorme bekendheid geniet, waardoor het merkrecht van het champagnehuis overeind blijft.

Kleurmerken komen overigens in Europa niet veel voor, een kleur dient in elk Europees land als merk te worden herkend om als kleurmerk te kunnen worden geregistreerd. Voorbeelden zijn de kleur groen van het tankstation BP en de kleur rood van het Zwitserse zakmes van Victorinox.