B®EXIT

Laatst bijgewerkt: 8 april 2019

Bijna drie jaar na de aankondiging is er binnen het Britse parlement nog steeds geen akkoord bereikt over de manier waarop de Britten de Europese Unie op 12 april zullen gaan verlaten. Maar wat we al wel weten is dat de Brexit gevolgen gaat hebben voor de houders van Europese merk- en modelrechten.

UKIPO gaat voor soepel

Het Engelse Merkenbureau (UKIPO) streeft ernaar de gevolgen van de Brexit voor het bedrijfsleven tot een minimum te beperken en te zorgen voor een soepele overgang. Voor houders met bestaande merk- en modelrechten betekent dit dat de overheid voor alle scenario’s de continuïteit van de bescherming wil waarborgen en het verlies van die rechten wil voorkomen.  

Bestaande EU merk- en modelregistraties

Houders van een bestaand EU merk- en/of modelregistratie kunnen dus met een gerust hart ademhalen. Als de Brexit doorgaat, zet het UKIPO deze registraties automatisch om naar nationale Engelse registraties. En mocht je je zorgen maken over de datum van deze nationale registraties? Ook daar heeft het UKIPO aan gedacht. Bij het omzetten behouden deze registraties namelijk de datum van de Europese registraties.

Lopende EU merk- en modelaanvragen

Helaas is dit iets minder relaxed geregeld voor houders van lopende EU merk- en modelaanvragen die vóór de Brexit nog niet zijn geregistreerd. Zij zullen bij een Brexit zelf de handen uit de mouwen moeten steken. En zelf aangeven dat ze de Europese aanvragen willen omzetten naar nationale Engelse aanvragen. Toch komt ook hier het UKIPO de houders tegemoet door deze nationale aanvragen dezelfde datum als de Europese aanvragen te geven. Daar staat wel weer tegenover dat de aanvragen weer helemaal vanaf het begin de registratieprocedure bij het UKIPO moeten doorlopen.

“Protecting your brand, is protecting your business!”

Denk je dus aan een Europese merk- en/of modelaanvraag waarbij Engeland een belangrijke afzetmarkt is? Verricht dan naast de Europese aanvraag ook alvast een nationale Engelse aanvraag. Zo weet je zeker dat je merk goed beschermd is en ben je op alle scenario’s voorbereid!

Heb je een vraag of advies nodig rondom dit onderwerp? Neem direct contact met ons op.

Bron: UKIPO; WIPO.