KitKat vormmerk?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2015

Iedereen kent vast de populaire chocoladereep van KitKat, waarvan er miljoenen per jaar worden verkocht. Nestlé heeft geprobeerd om  de vorm van de 4-vingerige reep als merk te registreren, om zo langdurige bescherming te verkrijgen en te voorkomen dat concurrenten producten met dezelfde vorm  kunnen produceren. Volgens Nestlé zijn de KitKat repen ook zonder de rood met witte verpakking en het KitKat logo voor iedereen herkenbaar en daarom een merk.

In 2010 heeft Nestlé een aanvraag ingediend om de vorm van de KitKat in Engeland als merk geregistreerd te krijgen. Concurrent Cadbury’s heeft daartegen bezwaar gemaakt en alles uit de kast gehaald om registratie te voorkomen. Uiteindelijk is de aanvraag geweigerd. De Examiner is van mening dat de vorm van de KitKat noodzakelijk is om een technisch effect te verkrijgen. Nestlé heeft vervolgens hoger beroep tegen deze beslissing ingesteld.

Het Engelse “High Court of Justice” heeft vervolgens een aantal (prejudiciële) vragen  bij het Europese Hof van Justitie neergelegd.

De conclusie van de advocaat generaal van het EHJ van 11 juni 2015 is dat de registratie van een vorm die noodzakelijk is voor het verkrijgen van een technisch effect is uitgesloten. Niet alleen voor het eindproduct maar ook voor wat betreft de vervaardiging van het product.  De verwachting is dat het Europese Hof  en het Engelse Hof deze conclusie zullen overnemen en dat Nestlé uiteindelijk de vorm van de reep niet als merk zal kunnen beschermen. Hetgeen grote consequenties heeft voor Nestlé.