Fatboy Lamzac

Laatst bijgewerkt: 30 mei 2016

In 2010 haalde ontwerper Marijn Oomen de finale van het televisieprogramma “Het Beste Idee van Nederland” met een met lucht te vullen zitzak. De finale heeft hij destijds niet gewonnen, maar dat heeft Marijn er niet van weerhouden om voortvarend door te gaan met de ontwikkeling van zijn product. Het resultaat: een met lucht te vullen comfortabele ligzak.

De eerste test op het strand van Gran Canaria was al een succes, maar een filmpje op Facebook leidde tot 90.000 likes en daarna ging het product viral. Dat was ook het moment waarop Marijn met Fatboy the Original is gaan samenwerken om gezamenlijk de (internationale) exploitatie te gaan doen.

Maar zoals dat vaker gebeurt bij succesvolle producten, verschenen er kapers op de kust. In dit geval een partij die met behulp van crowdfunding het zelfs deed voorkomen alsof zij de ontwerpers waren. Belangrijk is dat Marijn en Fatboy voor goede bescherming hadden gezorgd. De vormgeving van de ligzak is als model geregistreerd en de naam LamZac als merk.

Dat heeft er toe geleid dat Marijn en Fatboy inmiddels een kort geding hebben aangespannen en gewonnen. De rechter heeft op 16 mei 2016 bepaald dat hier sprake is van inbreuk op de exclusieve rechten van Marijn en Fatboy en dat de productie en verkoop van de inbreukmakende ligzakken in de EU moet worden gestopt. Daarmee is een eerste stap gezet in de strijd tegen het namaken van de originele LamZac ligzak.