Apple registreert winkelinrichting als merk
Laatst bijgewerkt: 7 augustus 2014
Apple probeert al enige tijd om het interieur van haar flagshipstores als merk geregistreerd te krijgen. In de Verenigde Staten is dit in 2010 al gelukt mede op basis van een marktonderzoek, waarmee werd aangetoond dat de consument de winkelinrichting associeert met Apple.
In Europa stuitte de registratie echter op problemen. Zo werd de registratie van het winkelinterieur als merk in de Benelux en Duitsland geweigerd. In Duitsland werd als reden aangevoerd dat een winkelinrichting geen merk is; de gemiddelde consument zou de winkelinrichting niet als een merk zien en daarnaast zou deze niet voldoende onderscheidend zijn ten opzichte van andere (electronica) winkels.
De zaak is vervolgens terechtgekomen bij het Europees Hof van Justitie. Het Hof heeft op 10 juli 2014 geoordeeld dat een winkelinrichting wel een merk kan zijn en de zaak terugverwezen naar de Duitse rechter, die nu moet gaan kijken of de winkelinrichting van Apple voldoende onderscheidend vermogen heeft om voor merkbescherming in aanmerking te komen.