Michael Jordan & merkbescherming
Laatst bijgewerkt: 1 oktober 2015
Michael Jordan, ’s werelds bekendste basketballer, heeft een door hem in 2009 aangespannen rechtszaak gewonnen van de Amerikaanse supermarktketen Dominick’s. De aanleiding van deze rechtszaak was het gebruik van Jordan’s naam, nummer en logo voor een advertentie van Domenick’s in het bekende tijdschrift Sports Illustrated. Jordan heeft, zoals veel bekende personen, zijn naam als merk geregistreerd.
In 2009 werd Michael Jordan opgenomen in de Hall of Fame. Sports Ilustrated gaf ter ere van die opname een speciale editie uit. In deze editie adverteerde supermarktketen Dominick’s met een felicitatie voor Jordan, maar maakte daarbij wel gebruik van zijn naam, nummer en logo. De advertentie bevatte daarnaast een kortingscoupon voor de steaks van Dominick’s en de tekst ‘You are a cut above’ oftewel ‘jij bent een slag apart’.
Het is geen geheim dat bekende sporters veel geld verdienen met lucratieve sponsordeals. Hier is basketballegende Michael Jordan geen uitzondering op. Jordan incasseerde tussen 2000 en 2012 alleen al van Nike 420 miljoen dollar. Hij verdient nu nog steeds royalty’s van de verkoop van zijn nog altijd mateloos populaire sneakerserie de Nike Air Jordans. Jordan is zeer kritisch wat betreft zijn sponsordeals en bewaakt zijn (merk)naam en imago dan ook zeer ijverig. Eerder heeft hij zaken aangespannen tegen het Chinese Qiaodan Sports en een sportschool in Florida. Beiden maakte misbruik van het merk Michael Jordan.
Op 21 augustus jl. stelde de jury na intensief overleg Michael Jordan in het gelijk. Ook werd er bepaald dat er 8,9 miljoen dollar schadevergoeding aan Jordan moet worden betaald. Jordan heeft bekend gemaakt dat hij dit geld zal schenken aan goede doelen die opereren in Chicago.
Het komt vaker voor dat bedrijven misbruik maken van sterke merken, ook als dit merken, zoals in dit geval, van bekende personen zijn!