Herman Slotegraaf zet zijn goede naam te koop

Laatst bijgewerkt: 28 februari 2023

Disruptive

Toen Herman Slotegraaf ‘m in 2006 bedacht, wist hij meteen dat hij iets goeds in handen had. Een bedrijfsnaam die niet alleen de lading dekte. Gemakkelijk te vinden was. Maar de markt ook nog eens even flink zou wakker schudden. Hij schreef zijn Vlaggenconcurrent in bij de KvK. Legde de URL vast. Liet naam en logo deponeren. En de rest is geschiedenis…

‘Dat niet iedereen blij was met mijn initiatief mag duidelijk zijn’, steekt de Friese ondernemer van wal. ‘De Vlaggenconcurrent maakte een vliegende start. En de grote vlaggenproducenten zagen hun prijs de afgelopen jaren meer dan halveren. Terecht natuurlijk. Ze waren gewoon veel te duur voor wat de klant kreeg. Eigenlijk was ik een disruptor in vlaggenland. Lang voordat die term een vlucht nam. En ja, de naam heeft een groot aandeel gehad in mijn succes. Je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag heb gehad of ik ‘m niet wilde verkopen.’

Blind vertrouwen
‘Mijn doel is altijd geweest om de goedkoopste te zijn in kwaliteitsvlaggen. Maar dan wel zonder in te boeten aan service. Meedenken? Natuurlijk. Afspraken nakomen? Dat spreekt vanzelf. Maar het allerbelangrijkste blijft toch aftersales als je het mij vraagt. Die manier van zaken doen, heeft me een goede naam en heel veel trouwe klanten opgeleverd. Mensen en bedrijven die altijd blind op mij konden vertrouwen. Gewoon omdat ze zeker wisten dat het goed zou komen. En daar een eerlijke prijs voor betaalden.’

Goede naam
‘Ja, ik praat inderdaad in de verleden tijd’, lacht Herman. ‘Na 20 jaar in de vlaggen en vaandels vond ik het welletjes. En heb ik begin dit jaar het roer omgegooid. Een hele mooie kans voor mij. Maar ook voor mijn voormalige concurrenten. Ik heb namelijk eindelijk besloten mijn bedrijfsnaam te koop aan te bieden. En dan bedoel ik niet alleen de URL maar ook de merkregistraties in Europa en de Benelux, het vastgelegde logo; het hele pakketje ligt klaar ter overname. Een goede naam inclusief míjn goede naam, zeg maar.’

Stokje overnemen?
‘Haast heb ik daar trouwens niet mee’, besluit Slotegraaf relaxed. ‘De Vlaggenconcurrent is en blijft een topnaam. Hij is natuurlijk beschermd, net als het logo. Daar kan niemand zomaar mee aan de haal. Maar mocht je iemand weten die het (vlaggen)stokje graag overneemt, dan kan dat dus. Alleen mij niet bellen daarvoor hoor. Dit verhaal laat ik graag over aan iemand die verstand heeft van merken. Adri Kapitein van Bakker&Verkuijl kan precies vertellen hoe zoiets in zijn werk gaat.’