Use it or lose it

Laatst bijgewerkt: 30 september 2022

Logollende – Het kan de besten overkomen: hun logo is keurig voor 10 jaar geregistreerd, maar na vijf jaar en een beetje verliezen ze hun merkrecht. Apart verhaal? Ja. Onmogelijk? Vraag het McDonalds maar…

In de meeste landen heeft u vijf jaar de tijd om het merk dat u geregistreerd heeft te gaan gebruiken. Dan moet uw logo inmiddels wel op uw facturen, marketingmaterialen, website en/of producten te zien zijn. Gebruikt u het merk na deze periode nog steeds niet ‘normaal’? Of niet zoals het is ingeschreven? Dan loopt u het risico dat uw merkrecht komt te vervallen.

Big Bummer
Als merkhouder bent u zelf verantwoordelijk om het normale gebruik van uw logo aan te tonen. Dat deze voorwaarde verre van een wassen neus is, blijkt wel uit dit akkefietje… Toen McDonalds in 2019 in een procedure het gebruik van het merk Big Mac moest aantonen in de EU, kwam het concern met wat verklaringen van vertegenwoordigers, een paar brochures en 18 afbeeldingen van Big Mac’s op webpagina’s. Het EU merkenbureau vond dit bewijs niet voldoende. En wat niemand voor mogelijk hield, gebeurde: het merkrecht kwam te vervallen.

Wat is normaal?
Binnen vijf jaar nadat het is geregistreerd moet een/uw merk dus normaal gebruikt worden in het commerciële verkeer. Puur symbolisch gebruik of alleen promotieproducten weggeven, is niet voldoende om uw merkrecht te behouden.

Meer of minder marge
Al heeft u als merkhouder best wat marge om te variëren met uw merk, ook het in een andere vorm gebruiken dan het is ingeschreven, is een risico. Sterker nog: een heel reeel risico omdat merken over de jaren heen nu eenmaal evolueren. Leg de eerste logo’s van Shell, Albert Heijn of uw bedrijf maar eens naast die van nu en zoek de verschillen. Dan voelt u waarschijnlijk wel op uw klompen aan wat met ‘een andere vorm’ bedoeld wordt.

Just do it 😉

Ingewikkelde kost? Ach, soms best een beetje. Maar daar weten wij wel raad mee als merkenbureau. Dus als u het ons nu gewoon laat weten als uw logo veranderd is én zorgt dat u uw logo binnen vijf jaar na registratie ook daadwerkelijk gebruikt. Dan zorgen wij met alle liefde voor de rest!