Staat Tadej Pogačars biertje koud?

Laatst bijgewerkt: 20 juli 2022


Tour de France – Terwijl we dit schrijven worden de laatste dagen van de 109e editie van de Ronde van Frankrijk verreden. En jawel hoor: het merkenrecht volgt strak in het wiel!

Registreren is vooruitzien
Sterker nog. Wie naar de feiten kijkt, mag wel zeggen dat het merkenrecht al meer dan 100 jaar aan kop ligt. Want terwijl de 1e editie van de Tour de France in 1903 werd gereden, was de organisatie daarvoor al actief met het registreren van merken. Zo dateert één van de oudste nog actieve merkregistraties van ‘Société du Tour de France’ van begin 1900. Een slimme openingszet van deze ‘Société’. Die inmiddels wereldwijd meer dan 170 merkregistraties heeft, en 4 modelregistraties in de EU voor de gele, groene, bolletjes en de witte trui.

Goed voorbeeld
Ook bekende (oud)wielrenners zoals Tom Dumoulin, Mathieu van der Poel en Eddy Merckx zijn zo verstandig geweest hun (bij)naam als merk te registeren zodat niemand er met de goodwill van hun wielercarrière vandoor kan fietsen.

Doet goed volgen
Tadej Pogačar, de huidige nummer 1 wielrenner van de wereld, geeft eveneens blijk van meer ambities dan alleen wielerrondes winnen. Deze ondernemer-in-de-dop verrichte namelijk net voor de start van deze Tour de France twee aanvragen in het EU register…

Brillen, bling en bier?
Met de ene aanvraag wil de wielerkampioen het woordmerk TADEJ POGAČAR juridisch beschermen. Met de andere registreerde hij zijn beeldmerk voor fietsen, fietshelmen en zonnebrillen. Al lijken Tadej’s businessplannen zich niet te beperken tot fiets-gerelateerde gear. Ook voor software, juwelen en zelfs voor bier en andere alcoholische dranken is hij de enige die er straks zijn naam aan mag hangen.

Natrapje
Bij Bakker&Verkuijl zijn sommigen alvast heel benieuwd of zij na het nuttigen van een TADEJ POGAČAR biertje ook harder gaan fietsen…