30 jaar Bakker&Verkuijl. En nu?
Wie 30 jaar bestaat, doet íets goed. In ons geval is dat… merken beschermen.
We doen dat niet alleen als de beste. Maar ook met alles wat we in huis hebben. Heel veel know-how natuurlijk. Bergen ervaring. Stapels creativiteit. En een eindeloze fascinatie voor onze klanten en hun ‘stip op de horizon’. Want dáár doen we voor. En tekenen we zo drie decennia voor bij! Wie ‘we’ zijn?
Maak kennis met Adri, Ancara, Astrid, Eric, Eugenie en Tanja. Beter bekend als team Bakker&Verkuijl…
Een kijkje in de keuken bij het jarigste merkenbureau van Nederland.
Astrid Verkuijl
Oprichter en merkengemachtigde
Toen ik ooit als werkstudent bij het Uitvinderscentrum terechtkwam, werd ik gegrepen door alle vernieuwende ideeën en creatieve mensen die ik daar tegenkwam. Wat een inspirerende omgeving vond ik dat. Terugkijkend is dat het moment waarop de vonk voor het vak oversloeg.
Ik heb gewoon een ontzettend inspirerend vak
Nadat ik een aantal jaar later was afgezwaaid op de merkenafdeling van Philips als plaatsvervangend hoofd en ervaring had opgedaan aan de bureaukant, begon het te kriebelen. Ik wilde ondernemer zijn. De business op mijn eigen manier vormgeven. Als je zowel de bedrijfskant als advieskant van het merkenvak gezien hebt, is het plaatje wel compleet. Dan weet je hoe het beter kan. En start je – in mijn geval – Verkuijl Consultants.
Samen ondernemen
Ik werk nu als ondernemer met ondernemers. Dat is wat het leuk en interessant maakt. Voor hen ook. Ik kan snel schakelen. Snap wat ze nodig hebben. En waar hun uitdagingen liggen. Wat ik ook geweldig blijf vinden, is dat ik vaak als eerste weet wat eraan komt. Want voordat de rest van de wereld een glimp heeft opgevangen van die nieuwe design tas, circulaire plantenpot of bestsellende zitzak, heb ik ‘m al van alle kanten bekeken. Vanuit mijn specialisatie natuurlijk. Maar ook als persoon die warm loopt voor nieuw design.
Onze kracht is de persoonlijke band met onze klanten
Compliment
In de loop der jaren hebben we een klantenkring kunnen opbouwen, die ons past als een handschoen. We kunnen vaak lezen en schrijven met onze opdrachtgevers. Ik denk ook dat dat onze kracht is: de persoonlijke band met onze klanten waardoor we van elkaar weten waar we mee bezig zijn. Dat goede gevoel is gelukkig ook wederzijds: de meeste nieuwe klanten krijgen we door doorverwijzingen. Een enorm compliment vind ik dat altijd. En het bewijs dat klanten tevreden zijn met wat we voor ze doen.
No-go solo
Het gerenommeerde bureau dat we in drie decennia hebben neergezet, is echt een team-effort. We zijn een compact bureau met korte lijnen. Iedereen weet waar de ander mee bezig is. We kennen elkaars sterke en minder sterke kanten. En vullen die naadloos aan. Dat is onze kracht. Zo kan het ook dat we met nog geen tien mensen verantwoordelijk kunnen zijn voor de internationale bescherming van een aantal enorm grote merken. Eigenlijk hebben we nu wel zo’n beetje de ideale omvang. Misschien dat we nog iets groter worden in de toekomst, maar een merkenfabriek? Nee. Dat is nooit onze ambitie geweest. De balans advies/persoonlijk aandacht/kosten. Die klopt zo gewoon.
“Strateeg of pragmaticus? Ik ben het allebei” | Eric Bakker
Eric Bakker
Partner en merkengemachtigde
Balans – Broeden op de optimale merkenstrategie? De perfecte balans vinden tussen goed beschermd en financieel behapbaar? Hoe complexer de vraag, hoe liever ik het heb. Al huist er naast een strateeg zeker ook een pragmaticus in mij. Die direct de kop opsteekt als een klant belt met een probleem waarvan ik weet dat ik het snel kan oplossen. Dan ben ik de laatste die eerst onze algemene voorwaarden stuurt. Liever help ik hem meteen op weg zodat hij gewoon weer verder kan met zijn business. Daar doe ik het voor.
“Het geheim is slim gebruik maken van elkaars sterke kanten” | Tanja Oosterman
Tanja Oosterman
Paralegal en office manager
Zoals je voor een beugel ook naar een orthodontist gaat en niet je tandarts vraagt je tanden recht te zetten, bescherm je je merk ook het slimst bij een gespecialiseerd merkenbureau zoals Bakker & Verkuijl. Merken zijn gewoon onze corebusiness. Het hele team is de hele dag met niets anders bezig. Dat voelen klanten aan én merken ze aan de manier waarop ze bij ons ‘behandeld’ worden…
Als ik vertel voor welke merken wij werken, zijn mensen vaak enorm verrast
Omdat we een relatief klein kantoor zijn, werken alle paralegals voor alle merkengemachtigden. Zo zijn we van alle praktijken op de hoogte en hoeven klanten nooit lang te wachten voor ze verder kunnen met hun business. Dat kan alleen als je als team naadloos op elkaar bent ingespeeld. En precies weet waarmee je bezig bent. Doordat we alles intern goed op de rit hebben, kunnen we als compacte club zonder probleem de grootste merken aan. Als ik vertel voor welke merken wij allemaal werken zijn mensen wel eens verbaasd. Wat? Gebeurt dat allemaal gewoon vanuit Breda? Ongelofelijk vinden ze dat soms.
Ik word gewoon blij als iedereen lekker zit te werken
Eens een vakgek…
Je zou kunnen denken dat ‘onze’ merkengemachtigden zich door zo’n indrukwekkend klantenpakket niet zouden interesseren voor kleinere bedrijven of starters die hun merk willen laten registreren. Toch is niets minder waar. Hoezeer een merk ook nog in de kinderschoenen staat – of nog niet eens: ieder merk wordt hier even serieus genomen. En met de grootste mogelijke precisie gedeponeerd.
Schakelen
Als paralegals hebben wij veel en divers klantencontact. Zo zijn er de tienjaarlijkse vernieuwingen die opgepakt moeten worden en zijn er elke dag wel klanten die met nieuwe ideeën of modellen komen waarvan ze willen weten of ze te registreren zijn. Wij zijn dan ook doorlopend aan het schakelen. Tussen verschillende onderwerpen, bezigheden, merkengemachtigden en klanten en ga zo nog maar even door. Die afwisseling maakt dat ik me hier geen seconde verveel. En iedere dag wel iets nieuws leer.
Lekker werken
Naast paralegal ben ik ook officemanager en stuur ik het secretariaat aan. Een geweldige combi voor mij én voor het bureau. Waar mensen werken moeten nu eenmaal altijd dingen geregeld worden. En ik vind het heerlijk om te zorgen dat iedereen lekker zijn werk kan doen. Dat komt zowel de kwaliteit van ons werk ten goede als de sfeer.
“Na 22 jaar weet ik ’s ochtends nog steeds niet wat ik die dag ga tegenkomen” | Ancara Bosters
Ancara Bosters
Paralegal
Afwisseling – Ik was nét niet de eerste medewerker van wat 30 jaar geleden startte als Verkuijl Consultants. En ook al heb ik met de tienjaarlijkse vernieuwingen echt wel mijn basiswerkzaamheden binnen ons bureau. Nog steeds weet ik ’s ochtends nooit precies wat ik ga tegenkomen. Doordat we als paralegals vaak het eerste aanspreekpunt zijn voor onze klanten, is nu eenmaal geen dag hetzelfde. Iedere klant heeft zijn eigen merken, eigen ideeën en eigen manier van aanspreken. Die afwisseling? Ik zou niet zonder kunnen!
“Vooronderzoek voor later maakt het verschil nu” | Adri Kapitein
Adri Kapitein
Merkengemachtigde
Het merkenrecht is van huis uit best traditioneel. Toch is het eigenlijk het vak dat op alles vooruitloopt. Het rechtsgebied van ‘alles wat er nog niet is’. Hartstikke vernieuwend dus als je het zo bekijkt. En superboeiend zodra je je er in gaat verdiepen.
Merkregistratie is geen ‘showtje’ meer van de grote bedrijven
De afgelopen jaren groeit de belangstelling voor merkbescherming harder dan ooit. Het aantal depots stijgt enorm. Zowel in de Benelux als in de EU. Dat laat wel zien dat registratie niet alleen een ‘showtje’ is voor de grotere bedrijven. Maar dat ook kleinere bedrijven het nut en de noodzaak zien hun merk te beschermen.
Zelf doen
Wat we ook vaker zien, is dat startende ondernemers hun nieuwe bedrijf of product zelf willen deponeren. Nu is dat echt geen hogere wiskunde dus in theorie zou dat kunnen. Geen probleem. Je moet alleen niet het type zijn dat wakker ligt van de kans dat er binnen twee weken een advocaat bij je op de stoep staat, je een fikse boete aan je broek krijgt en er de grap van inzien dat je gesommeerd wordt per ommegaande het gebruik van je merk moet staken – en dus weer helemaal van voor af aan kunt beginnen.
Vooronderzoek is key
Iedereen die zijn energie liever in constructieve dingen steekt, adviseer ik dan ook een merkengemachtigde in te schakelen. Wij weten niet alleen hóe je een merk moet deponeren. De meerwaarde is dat wij meteen ook vooronderzoek doen voor later. En dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste als je zonder problemen een merk in de markt wilt zetten.
Lezen en schrijven
Wat wel leuk is aan alle veranderingen rondom het merkenrecht is dat het ons dwingt ook naar onze eigen organisatie te kijken. Welke klanten passen bij ons? Waar komt onze meerwaarde het meest tot zijn recht? Dat is de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden. Wat voor soort klanten dat zijn? In ieder geval ondernemers en ondernemingen die internationaal gericht zijn. Uit welke sector ze komen maakt dan niet uit. Dat je dezelfde taal spreekt, des te meer.
De klik maakt het verschil
Ik zeg altijd: een advies per e-mail kan er mooi uitzien. De interpretatie is echter zeker zo belangrijk. Daarom bel ik er liefst altijd nog even overheen om zeker te weten dat we ‘on the same page’ zijn. En ga ik ervan uit dat mijn klant mij belt, zodra er iets niet duidelijk is of verandert. Als de klik er is, pak je toch eerder die telefoon.
“Ik hou gewoon van mensen met plannen!” | Eugenie van de Wijnkel
Eugenie van de Wijnkel
Paralegal
Allround – Als paralegal op een gespecialiseerd merkenbureau spreek je vooral heel veel mensen met nieuwe plannen. Ondernemers die je blij kunt maken door te zorgen dat ze weer verder kunnen. Bijvoorbeeld door voor een vernieuwing, overdracht of naamswijziging van een registratie te zorgen. Voor al het andere regel ik dat de betreffende merkengemachtigde goed ingeseind is en snel contact opneemt. Hoe dan ook, volg ik het traject altijd van A tot Z. Daar leer ik niet alleen van. Het maakt ook dat ik klanten steeds beter kan helpen.
30 jaar Bakker&Verkuijl. En nu? Ons feliciteren natuurlijk!
Feliciteer ons met ons 30 jarig bestaan via onze LinkedIn pagina.