“Like a Big Mac, But Actually Big”
Laatst bijgewerkt: 6 februari 2019
Het is nog geen maand geleden dat het Europese Merkenbureau bepaalde dat het alleenrecht van McDonald’s voor het merk Big Mac kwam te vervallen. Nu iederéén het merk Big Mac mag gebruiken, weet Burger King daar wel raad mee. En verandert de hamburgernamen op het menu in “Like a Big Mac, But Actually Big”, “Kind of Like a Big Mac, But Juicier and Tastier” en “Anything But a Big Mac”.
Een ludieke stunt waarmee ze zowel hun eigen hamburgers weten te promoten als de Big Mac op de hak nemen. En een pijnlijke trap na nadat McDonald’s vorige maand het alleenrecht verloor op het merk Big Mac. Supermac’s, de Ierse concurrent van McDonald’s, had het Europese Merkenbureau namelijk verzocht de Europese merkregistratie van McDonald’s voor het merk Big Mac te schrappen wegens niet-gebruik. Een procedure tot vervallenverklaring die kan worden ingeroepen als een merk vijf jaar niet is gebruikt. En waarop de eigenaar het gebruik van het merk vervolgens moet bewijzen. Je zou denken geen probleem voor McDonald’s.
Maar wel dus. Het Europese Merkenbureau oordeelde dat – ondanks dat er iedere dag wereldwijd miljoenen Big Macs over de toonbank gaan – de door McDonald’s aangeleverde bewijzen het gebruik van het merk Big Mac onvoldoende aantoonden. Een duur staaltje onderschatting zullen we het maar noemen…
Heb je zelf ook een merk dat gebruiksplichtig is en wil je weten of jij het gebruik wél voldoende kunt aantonen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Bron video: https://metro.co.uk/video/burger-kings-new-line-not-big-macs-1854330/